Kinomaniak - o webu a nejčastější otázky

Kinomaniak - o webu a nejčastější otázky

Kinomaniak je web, který se věnuje filmovým tržbách a návštěvnosti kin. Podívejte se na nejčastější otázky a odpovědi


Možné rozdíly v datech

Česko vs Československo | Zpětně aktualizovaná data | Průběžná čísla vs celková čísla | Část trhu chybí | Hrubé vs čisté tržby | Zdroj dat

Česko vs Československo

Pokud není řečeno jinak, jsou data za návštěvnost a tržby vždy pouze a jen za česká kina a to včetně období před rokem 1993. Oddělené počítání českých a slovenských kin probíhalo od roku 1987. Typicky tento žebříček počítá do roku 1986 návštěvnost za celé Československo, od roku 1987 pouze za českou část, od roku 1993 pokračuje jako Česká republika. Návštěvnost filmů se často v letech 1990 až 1992 vykazovala dohromady, byli jsme schopni ale získat i oddělená data. Porovnejte žebříček za rok 1992 za celé Československo a nebo jen za česká kina.

V novinových článcích se data často nesprávně míchají dohromady, pokud tedy například zde se píše, že návštěvnost miliónů lidí má 10 filmů, ve skutečnosti jich za ČR je pouze osm (Kamarád do deště II a Discopříběh č 2 mají více než milión za ČR a SR dohromady).


Zpětně aktualizovaná data

Naše data čerpáme z veřejných dat na stránkách ufd.cz. Může se ale stát, že například za víkend vydá UFD data do tohoto žebříčku v pondělí odpoledne, ale ještě dalších týdnů dochází ke zpřesnění a doplnění. Tyto TOP 20 ale ufd.cz zpětně neaktualizuje.

Příklad: porovnejte návštěvnost za první víkend během premiéry filmu Tři bratři zde (od 14.8.) a poté shrnující žebříček nejúspěšnějších českých víkendů.


Průběžná čísla vs celková čísla

Průběžné roční výsledky sestavujeme na základě týdenních a víkendových žebříčků od UFD. Když se poté jednou za rok vydají celková roční data pro filmy, mohou zde být rozdíly. Ty jsou způsobeny tím, že my jsme schopni celková čísla sčítat jen pokud se film objeví v TOP 20, ale UFD samozřejmě sčítá data i pokud je film níže než v první dvacítce. UFD také veřejně publikuje roční závěrečná čísla jen pro prvních 50 filmů. Rozdíl bývá v řádu procent u zahraničních filmů, u českých či dlouho hraných filmů, může být rozdíl až 20%.

Příklad: Já, Olga Hepnarová opustila TOP 20 po osmi týdnech od premiéry a naposledy zaznamenané celkové číslo bylo 42 394 diváků. V neveřejném přehledu roku 2016 od UFD, který zahrnuje všechny filmy, tedy i nad TOP 50, má film 51 714 diváků.


Část trhu chybí

Data za český trh shromažďuje Unie filmových distributorů (UFD), které reportuje ale “jen” cca 80% českých kin. Všechny velká kina data UFD posílají, v objemu čísel se tak dostáváme zhruba k 95%, přesto zde drobné rozdíly mohou být. Jednotliví distributoři či producenti filmu ale data od těchto kin mohou mít a mohou tak reportovat o něco vyšší data.


Hrubé vs čisté tržby

Tržby se počítaly až do roku 2013 dvěma různými způsoby. Rozdíl je následující:

Zatímco víkendová a týdenní tržby v TOP 20 byly vždy uváděny jako hrubé tržby, roční data (za filmy i trh) byly jako čisté tržby. Od roku 2013 je počítání sjednocené.

Příklad: Pokud je řečeno, že například Anděl Páně 2 má vyšší tržby než Ženy v pokušení (130 miliónů vs 125 miliónů k 20.1.2017), míchají se právě hrubé a čisté tržby. Pokud bychom chtěli opravdu tržby porovnávat, musíme buď Andělovi Páně 2 odečíst odvody DPH, OSA a FK a nebo naopak Ženám v pokušení přičíst.

Příklad2: Filmy, které byly uvedeny před rokem 2013 a měly tržby i po roce 2013, mají v ročních statistikách UFD smíchané tržby. V detailu filmu nabízíme jednak sjednocené číslo ze statistik UFD a pak i dělenou opravu pro čisté i hrubé tržby. Typicky Hobit: Neočekávaná cesta


Hrubý zisk

Pro vybrané filmy počítáme na základě celosvětových tržeb a známého rozpočtu hrubý a čistý zisk. Výpočet probíhá následovně:

Příklad: Avatar má celosvětové výnosy 2,781 milardy dolarů, produkční náklady 237 miliónů, hrubý zisk je tedy 2,544 miliardy. Americké tržby jsou 760 miliónů, podíl pro studio je tedy 380 miliónů (50%). Čínské tržby jsou 204 miliónů, podíl pro studio je 51 miliónů (25%). Tržby ve světě (mimo Čínu) činí 1,823 miliardy, podíl pro studio je 729 miliónů (40%). Dohromady jsou očištěné výnosy 1,160 miliardy, od toho odečteme náklady včetně propagace (237 miliónů x 1,5 = 355 miliónů) a dojdeme k částce 805 miliónů.

Součtem těchto tří dílčích poměrů vzniká teoretický zisk. Jedná se ale pouze pořád o hrubý odhad, protože veřejná čísla o rozpočtu nejsou, studia je většinou neposkytují. Zisk také pro studio nastává až ve chvíli, kdy si z těchto tržeb odečte další procenta, například pokud má herec nárok na procenta z tržeb či zisku či studio si odepisuje ze zisku své provozní náklady. Často také vykazují uměle ztrátu i na ziskovém filmu, aby takováto procenta nemuseli platit - tomuto termínu se v praxi říká Hollywoodské účetnictví.

I měřítkem kinotržeb ztrátový film však může být ve výsledku ziskový, protože tyto čísla zahrnují pouze tržby z kin. Film čekají další možnosti, jak si na sebe vydělat, například na domácích nosičích (dříve kazety, dnes DVD/Blu-ray a nově online prodeje) či prodeje do televize či internetových půjčoven typu HBO a Netflix. Tyto částky jsou buď obtížně sehnatelné nebo vyloženě neveřejné.


Zdroje dat

Všechny data za česká kina jsou původem z Unie filmových distributorů (www.ufd.cz), která vydává pravidelné víkendové, týdenní, měsíční, roční i historická data. Podrobná roční data jsou převzatá z Filmových ročenek vydávaných Národním filmových archívem (NFA). Historická data o návštěvnosti československých filmů pocházejí z Lexikonu českého filmu (vydala Cinema) Všechna zahraniční data (USA, svět) pocházejí ze stránek Box office Mojo. Data o filmech (původní názvy, zahraniční premiéry, obsazení, minutáž) pocházejí z databáze TMDB.org

TP pixel